SUARA KPHMSM PERAK

SUARA KPHMSM PERAK

Thursday, April 29, 2010

USUL DALAM MBJ BIL 2/2010

Hari ini mesyuarat Majlis Bersama Jabatan yang dipengerusikan sendiri oleh Dato' PPN so macam biasa KPHMSM sentiasa ada mengemukakan usul-usul untuk kebaikan dan kebajikan ahli. Kali ini pengerusi KPHMSM membawa usul berikut:

1. Memohon bekalan ubat-ubatan untuk kegunaan di pejabat Renj dan semasa bermalam di hutan. Bekalan ubat-ubatan tersebut hendaklah berterusan kerana ianya ada tempoh expired digunakan, selain mungkin habis digunakan dalam tempoh tertentu. Bekalan ubatan tersebut juga diharap boleh ditambah hanya melalui peruntukan di daerah sepertimana peenambahan bekalan alat tulis, bekalan pejabat dan sebagainya.
2. Memohon bekalan kamera disegerakan kepada semua renj hutan kerana pihak jabatan telah mewajibkan laporan bergambar dalam apa juga laporan. Maka permohonan bekalan kamera ini sepatutnya disegerakan.
3. Memohon agar bekalan alat GPS dapat ditambah untuk kegunaan bagi setiap pasukan kerja. Buat masa ini setiap renj mempunyai hanya 1 unit GPS walau bagaimanapun masih ada renj hutan yang belum mendapat bekalan GPS tersebut. Saranan kerajaan agar kita menggunakan peralatan lebih canggih wajar disambut dengan pembekalan GPS bagi setiap pasukan kerja.
4. Memohon ditambah lagi kursus-kursus teras bagi kakitangan pakaian seragam terutamanya yang melibatkan ilmu dendrologi, mensurasi hutan, ukuran tanah dan penguatkuasaan. Pihak kesatuan juga sudi bekerjasama dalam menjayakan kursus ini kerana ramai kakitangan telah diiktiraf sebagai jurulatih oleh JPSM.
5. Mengisi segera kekosongan jawatan kakitangan pakaian seragam:
Pengawas Hutan masih terdapat lebih 60 kekosongan dan tidak diisi sejak 3 tahun lepas.

Renjer Hutan terdapat 5 kekosongan yang tidak diisi sejak 2 tahun yang lalu.

Renjer Hutan Kanan terdapat 2 kekosongan dan tidak diisi sejak 3 tahun yang lalu.

No comments: