SUARA KPHMSM PERAK

SUARA KPHMSM PERAK

Tuesday, April 27, 2010

Petikan Ucapan Airmata Pengerusi

Sebahagian daripada petikan ucapan Pengerusi KPHMSM caw Perak:

"Utk pengetahuan YB Dato’ dan Dato’ Pengarah, kami setuju malah berbangga jika organisasi kita semakin besar dan semakin meningkat. Tapi bila kami dapati penstrukturan semula tsb mengabaikan kami.. maka tersentuhlah hati kami pekerja bawahan. Remuk luluh hati kami bila kami yg dulunya pernah dicanang kononnya sebagai tulang belakang, kamilah penggerak barisan hadapan, malah ada yg mengatakan kamilah nadi jab hutan tapi bila sampai masa re-org tak ada siapa yg memandang bahawa kami jauh tertinggal di bawah."
"Kitalah kakitangan yg lasak meredah hutan.. mendaki bukit dan gunung.. menuruni lembah dan lurah, menempuh pelbagai bahaya, kitalah kakitangan yg menyediakan kawasan lesen pembalakan yg bernilai jutaan ringgit, (bukan kecil tanggungjawab itu) kitalah kakitangan yg mentafsir cukai bernilai jutaan ringgit, (bukan kecil ujiannya), kamilah kakitangan yang mengawal dan mengawasi khazanah alam yg tak ternilai dari diceroboh, (bukan kecil cabarannya), kamilah yang mengutkuasakan undang2 hutan dan jawatan kami tersenarai dlm akta perhutanan negara (bukan kecil jawatannya) tapi dimana silapnya apabila penguatkuasa undang2 dan penjaga alam itu tadi hanyalah seorang pekerja yang bergaji di paras kemiskinan.
Bagaimana munkin kita membicarakan soal integrity..
bagaimana munkin kita membicarakan soal imej…
bagaimana munkin kita membicarakan soal alam sekitar…
kalau sekadar tukang kebun kita amanahkan untuk menjaga khazanah yg amat luas, amat bernilai tetapi terbuka…
Tak siapa tahu.. tak siapa sedar…
Seluruh Malaysia yg diatas mahupun dibawah tak pernah nampak kepincangan ini.
Sbb kita tak pernah merungut, x pernah bersuara, x pernah meledak apatah lagi memberontak. Tidak sama sekali…. Tiba2 penstrukturan semula organisasi.. bukan saja kita tak dinaiktarafkan malah tempat kita bakal diambilalih oleh PPHD. Sudahlah tidak boleh naik… disekat pula." Saya mohon maaf Dato’ Pengarah… sebagaimana dilema Hang Tuah yg takut menderhaka kpd sultannya… begitulah saya Dato’.. tak terlintas langsung dihati nurani ini hendak meninggi suara apatah lagi untuk menderhaka… tapi Dato’, isu ini amat penting bagi kami… ianya melibatkan maruah dan hargadiri… kami juga kakitangan jabatan hutan… kami anak kandung.. bukan anak tiri apatah lagi anak pungut. Maka hargailah kami sewajarnya.

No comments: