SUARA KPHMSM PERAK

SUARA KPHMSM PERAK

Sunday, August 1, 2010

UCAPAN PENANGGUHAN PENGERUSI CAW PERAK

Assalammualaikum wmt.. t/ksh pengacara majlis..…
Yang dihormati…. Presiden KPHMSM yang baru.. saudara Mohd Shufir bin Zakaria
Timbalan Presiden Tuan Syed Kassim Syed Mustaffa... Naib Presiden... S.U. Agong.. S.U Kehormat… barisan AJK Agong
Serta semua perwira… barisan kepimpinan dari semua cawangan, para perwakilan dan pemerhati sekelian.

Terima kasih yang tidak terhingga juga saya ucapkan kepada Pengerusi Kphmsm Caw Negeri Sembilan dan barisan tenagakerja dari Negeri Sembilan kerana berjaya menganjurkan majlis Persidangan Perwakilan kali ini dengan begitu baik dan selesa. Tuan-tuan dan puan-puanlah pencetus dan penggerak kepada kekuatan kita untuk terus berjuang demi untuk mengecapi kemanisan sebuah perjuangan bersama-sama.

Dalam taman ada bunga
Dalam bersilat ada tarinya
Dalam bicara ada maknanya
Dalam tekad biar gempita

Yang duduk di bawah bukannya hamba
Yang berdiri di atas bukanlah raja
Yang duduk di bawah mula membara
Yang berdiri diatas jangan terlena

Kelantan Kedah Sama Hebat
Perak Diam Mencari Jalan
Persidangan Panas Makin Hangat
Biasalah adat sidang perwakilan

Orang atas tinggi… kita gembira
Menghulur tangan… nak naik sama
Bukan dengki… bukan haloba
Janganlah budi dibalas tuba

Naik pajero jangan berlanggar
Biar cermat biar perlahan
Jangan cakap berdegar degar
Tapi kerja langsung tak jalan

Sufir belanja ikan panggang
Sedap sungguh ikan kelah
Tuan baru masuk gelanggang
Jangan rebah menyerah kalah

Terima kasih saudara Zailan
Semangat jgn hilang serinya
Presiden baru kami sandarkan
Diharap berubah pencak silatnya

Bicara kata hanya seloka
Bukan untuk mendapat pingat
Kalau ada yang mula terasa
Nabil kata… sendiri mau ingat

Sabda nabi saw.. riwayat al tarmizi..
“Wajiblah kamu bersama sama dengan jemaah dan berhati hatilah dengan perpecahan..”

Kepada semua pemimpin yang terpilih.. ingin saya berpesan ‘Perjuangan Belum Selesai’…. Dan kepada yang gagal kali ini bukan bermakna anda rebah dan tewas.. sebaliknya andalah pejuang yang akan berdiri kukuh di belakang kepimpinan.

Saya juga ingin berpesan bahawa dalam berkesatuan bukan bermakna kita perlu berkonfrantasi dengan pihak pengurusan, jauh sekali meninggalkan adab dan adat. Sebaliknya kita perlu sama-sama bertolak ansur, saling faham memahami dan mengekalkan ‘level of respect’. Ianya penting... jangan dengan hanya memegang jawatan dalam kesatuan kita sanggup menggadai adab bicara dan adab musyawarah.

Seperti yang kita semua sedia maklum kita telahpun menyambut sambutan jubli emas pada tahun ini. Oleh itu sepatutnya kita sudah semakin matang dalam bermesyuarah dan lebih kental membahaskan isu yang lebih besar. Tapi saya dapati kita hanya berdegar degar bersuara mengikut rasa bermain kata dengan isu-isu yang baru timbul dikepala, seolah olah tiada perancangan muafakat maka meleret leretlah persidangan, hanyut mengikut rentak tanpa nada. Jangan taksub dalam berbicara… jangan menyerang peribadi sesama saudara… kerana tujuan kita sama… mencari satu suara, satu nada biar gempita.

Kepada barisan kepimpinan baru, saya dan barisan kepimpinan dari cawangan Perak amat mengharapkan agar kepimpinan agong kali ini dapat memberi sepenuh perhatian kepada isu penstrukturan semula JPSM dan masalah prosuder di BPH. Ianya amat penting bagi kami ahli di akar umbi. Saya akan malu berdiri disini jika kita gagal dalam kedua dua isu ini. Pesanan saya kepada barisan perwakilan Perak… ini adalah penggal terakhir saya jika isu ini tidak dapat diperjuangkan. Saya malu jika gagal menaikan G11 kita dan saya rasa bersalah jika kerana prosuder yang kita cipta sendiri menjerat pegawai balai kita ke pengadilan.

Sebenarnya saya ingin berbicara lebih panjang sebab isu ini perlu dikupas lebih mendalam tetapi saya rasa ini bukanlah pentasnya, ini bukanlah gelanggangnya.

Akhir kata saya ingin menutup ucapan saya ini dengan pesanan dan harapan kepada calon-calon yang berjaya.
Siapa juga yang memegang tampok kepimpinan… jalankanlah kewajipan yang diamanahkan dengan penuh etika… penuh rasa tanggungjawab bukan saja kepada ahli tetapi juga kepada jabatan.
Pulihkan imej kakitangan pakaian seragam… pulihkan imej jabatan. Pihak kesatuan sepatutnya memainkan peranan dalam menjayakan impian semua ahli akar umbi dengan menjadikan isu-isu utama ini sebagai 1 perjuangan yang harus dipikul bersama. Kami berdiri teguh dibelakang kepimpinan baru ini untuk sama-sama memikul amanah besar ini.

Sekian terima kasih, salam perjuangan dari desiran ‘Bayu Rimba’.

No comments: