SUARA KPHMSM PERAK

SUARA KPHMSM PERAK

Thursday, May 6, 2010

KEJAYAAN BAGI SESSI 2008-2010

Bagi penggal 2008-2010 barisan kepimpinan telah berjaya mengemukakan berbagai-bagai usul disepanjang 8 kali mesyuarat MBJ dengan Jabatan Perhutanan Negeri Perak. Hasilnya 11 dari usul-usul tersebut telah dapat dikecapi bersama.
Antara Usul Yang Telah Berjaya Dicapai
1. Elaun Berkhemah - Usul ini diperjuangkan sepanjang 2008 dan telah dipersetujui dan dilaksanakan di negeri Perak mulai 2009.
2. Pembekalan Kasut Hutan - memohon agar kualiti kasut hutan yang dibekalkan dipertingkatkan - Telah dipersetujui dan dilaksanakan di Perak mulai 2008.
3. Menyegerakan kursus induksi bagi kakitangan pakaian seragam - Usul ini mendedahkan terdapat beberapa kakitangan beruniform yang terpaksa diberi lanjutan tempoh percubaan kerana gagal menghadiri kursus induksi sedangkan bukan salah kakitangan itu sendiri tetapi kelewatan pihak jabatan dan SUK menyusun jadual kursus. – Telah Berjaya diatasi dengan jabatan mengelola sendiri kursus induksi dan semua kakitangan telah disahkan jawatan.
4. Mohon penandaan sempadan luar Hutan Simpan menggunakan Jurukur Berlesen - Pihak jabatan telah menerima usul ini dan telah mula menawarkan tender kepada Jurukur berlesen secara berperingkat-peringkat mulai 2008.
5. Menambahkan bilangan kursus bagi kakitangan uniform dengan mengutamakan kursus teras seperti Dendrologi, mensurasi Hutan, Ukuran Tanah dan Jalan Hutan. - telah mula dipergiatkan oleh pihak jabatan.
6. Memohon pembekalan aksesori pakaian seragam mengikut Pekeliling Ketua Pengarah - Telah terlalu lama pihak jabatan tidak membekalkan aksesori kepada kakitangan dan pada tahun 2010 ianya telah mula diedarkan.
7. Memohon Dibekalkan Kad Kuasa kepada semua Pengawas Hutan - Telah diterima dan dilaksanakan secara berperingkat dengan alas an pihak jabatan bimbang penyalahgunaan kuasa.
8. Memohon penambahan Unit GPS - Telah diterima dan dibekalkan kepada setiap Renj mulai 2009.
9. Memohon jawatan PH dan RH dibuka semula - Telah dihentikan pengambilan baru sejak 2008 akibat kemelesetan ekonomi dan perubahan tempoh pencen. Pihak jabatan telah berjanji untuk membuka tawaran baru jawatan PH pada tahun 2010.
10. Memohon diswastakan kerja landskap dan kebersihan Kuala Sepetang - Bagi mengurangkan beban kakitangan uniform di K.Sepetang yang padat dengan acara rasmi dan pelancong seluruh dunia. – Pihak jabatan telah setuju dan melaksanakannya mulai 2009.
11. Bekalan Kasut Hitam kepada PAK - Mohon PAK juga dibekalkan kasut hitam walaupun tiada dalam Pekeliling bagi meningkatkan imej jabatan kerana banyak majlis rasmi yang turut sidertai oleh PAK. - Telah diterima dan dilaksanakan mulai 2009.

1 comment:

Unknown said...

Memangsusah kerja Kota Dari segi penguatkuasaan jika kits tidal dibekalkan kad kuasa kerama ianya Akan dipertikaikan oleg orang