SUARA KPHMSM PERAK

SUARA KPHMSM PERAK

Wednesday, July 21, 2010

PENGISIAN JAWATAN- Suara Kita Tidak Sia-Sia

“Profesion kita sudah semakin hilang profesionalnya…” itulah yang sering kita canangkan kepada pihak atasan kerana kekurangan tenagakerja menyebabkan kita semakin dibebankan dengan tugasan yang berbagai-bagai termasuk yang diluar bidangkuasa kita. Sehingga kita tidak mampu lagi menumpukan perhatian kepada tugas sebenar kita. Kekurangan tenagakerja juga menyebabkan kualiti kerja kita semakin menurun disebabkan tekanan masa dan tenaga serta stress melampau yang ditanggung.
Hampir setiap kali ada peluang kita berbincang dengan pihak atasan kita akan mengemukakan masalah ini. Disetiap forum, setiap perjumpaan dan dimana juga ada peluang kita akan membangkitkan masalah ini kerana isu alam sekitar terutamanya hutan bukan lagi isu terpencil tetapi sudah menjadi isu sejagat. Sehubungan dengan itu apa juga kesempatan yang ada kita jadikan platform untuk semua pihak menilai kembali betapa hutan kita perlu dijaga dengan apa kos sekalipun. Akhirnya suara kita tidak sia-sia. Di Jabatan Perhutanan Perak kini dibuka tawaran sehingga 61 jawatan Pengawas Hutan dan 4 kekosongan untuk Renjer Hutan. Jutaan terima kasih kita ucapkan kepada semua pihak yang terlibat dalam usaha murni ini terutamanya kepada Dato’ PPN hari ini yang telah menyediakan kertas kerja sewajarnya untuk diluluskan oleh pihak SPA
Cabaran kepada kita sebagai warga pegawai pelaksana ialah membuktikan kepada pihak atasan bahawa kuantiti yang bertambah ini akan menjamin kualiti kerja nanti. Kita amat mengharapkan agar pihak jabatan mengutamakan pembangunan sumber manusia bagi memastikan tenagakerja yang diambil nanti sentiasa mempunyai kualiti sebenar untuk menjalankan tugasan yang semakin mencabar ini. Semoga usaha murni pihak jabatan tidak terhenti setakat pengisian kekosongan jawatan malah diterjemahkan terus dengan sokongan pembangunan sumber manusia. Sekian, sekali lagi tahniah dan terima kasih kepada semua.
‘Bayu Rimba’

1 comment:

Unknown said...

Harapan kita agar setiap kekosongan akan diisi dengan kadar yang segera untuk memastikan agenda Jabatan dapat dilakukan dengan lancar tanpa sebarang masalah.