SUARA KPHMSM PERAK

SUARA KPHMSM PERAK

Monday, June 7, 2010

Perhimpunan Bulanan Jun

Antara ucapan Dato' Pengarah kali ini ialah mesyuarat Budget Preview akan diadakan tidak lama lagi. Sehubungan dengan itu beliau berharap agar sekiranya mempunyai apa-apa permohonan bolehlah mengemukakan dengan kadar segera kepada perhatian beliau.
Permohonan kphmsm yang masih belum terlaksana ialah seperti :
1. Bekalan Kamera Kepada setiap Renj dan Unit.
Ianya sepatutnya perlu dibekalkan oleh pihak jabatan tanpa perlu kita memohon kerana jabatan sendiri yang mewajibkan setiap laporan mesti bergambar seperti Laporan Penutup, Laporan Penguatkuasaan, Laporan Pengusahasilan dan sebagainya. Oleh itu bekalan kamera sewajarnya menjadi keutamaan dalam permohonan ke bendahari Negeri.

2. Tambahan Bekalan GPS kepada setiap Renj
Pihak jabatan telah mula melaksanakan penandaan bacaan GPS bagi setiap stesyen sempadan. Ianya adalah satu langkah yang baik walau bagaimanapun bekalan peralatan perlulah mencukupi untuk melaksanakannya di lapangan. Buat masa ini hanya terdapat 1 unit GPS di setiap Renj untuk diguna oleh sekurang-kurangnya 3 pasukan kerja.

3. Mohon diutamakan bekalan pakaian seragam mengikut Pekeliling Ketua Pengarah.
Kita bukan mohon tambahan atau mohon yang bukan-bukan tapi mohon bekalan mengikut apa yang telah dipersetujui malah telah dikeluarkan pekeliling dan disahkan oleh JPA.

4. Mohon dibuka pengisian jawatan Pengawas Hutan dan Renjer Hutan
Pihak jabatan perlu terima hakikat bahawa kekurangan kakitangan telah sampai ke tahap kritikal bagi mengimbangi kehendak masyarakat, isu semasa, kehendak jabatan sendiri dan kehendak alam sekitar.

5. Mohon bekalan ubat ubatan kepada setiap Renj
Kita memantau dan menasihatkan kakitangan kita malah pelesen agar mematuhi kehendak keselamatan dan kesihatan pekerjaan tetapi kita sendiri tidak mendapat bekalan perubatan untuk dibawa semasa kerja di lapangan. Perkara sebegini sepatutnya perlu disediakan oleh pihak jabatan tanpa perlu mana-mana pihak memohon kerana ianya adalah kewajipan majikan.
Ini hanyalah beberapa permohonan yang belum tercapai yang sempat saya tuliskan disini. Masih banyak lagi permohonan yang memerlukan peruntukan untuk dikemukakan. Perlu difahami bahawa semua permohonan ini bukanlah kehendak kphmsm semata-mata tetapi ianya lebih kepada kewajipan majikan untuk melaksanakannya kerana ianya adalah keperluan asas kakitangan pelaksana.

No comments: