SUARA KPHMSM PERAK

SUARA KPHMSM PERAK

Wednesday, February 16, 2011

SATU SUARA SATU NADA.. KITA LAYAK DIIKTIRAF

14 Feb... tarikh bagi anak muda bercinta.. hanyut dengan aliran dakyah, konspirasi dan agenda tersembunyi. Tapi tarikh itu juga tarikh keramat bagi kita warga hutan kerana tarikh inilah penentu kepada masa depan kita. Mesyuarat Renjer Hutan Bil 1/2011 memberi peluang kepada kita untuk meyakinkan wakil kementerian yang turutserta (Tuan Abd Razak Yusuff) bagi mendapatkan maklumat sebenar berkaitan permohonan kita.
Setelah beliau sendiri turun padang ke Kuala Kangsar, Hutan Simpan Bintang Hijau, Hutan Simpan Bubu dan Balai Pemeriksaan Hutan Sg. Siput kali ini beliau turut serta mendengar dan menyelami kehendak sebenar warga kerja pelaksana. Tahniah untuk seluruh peserta yang terlibat pada hari itu yang telah berusaha sedaya upaya dan memberi segala kerjasama yang tidak berbelah bagi terutamanya dalam penyatuan suara. Tahniah juga kepada JPSM yang telah memberi peluang dan membuka ruang untuk kita menyampaikan hasrat sebenar dan memberi platform yang cukup baik untuk membawa perkara ini ke peringkat tertinggi bagi menjayakan permohonan kita.

Kita telah bersatu hati untuk tetap membawa formula permohonan kita kepada JPA melalui NRE. Cadangan kita PAK R3 dinaikkan menjadi Juruhutan G11, Pengawas Hutan G11 dinaikkan ke G17 manakala Renjer Hutan G17 ke Pegawai renj G27. Sekiranya formula kita ini diterima maka seluruh warga hutan dari yang paling bawah hingga kepimpinan tertinggi akan merasa kenaikannya kerana kita mengharapkan kenaikan kita ini akan dapat melonjakkan PPHD (G27) ke tempat yang lebih tinggi begitu juga PHD. Formula kita ini juga adalah bagi menguatkan jentera kakitangan di bawah kerajaan negeri yang sebelum ini hanya berada digred 17 sedangkan jabatan perhutanan dibawah pentadbiran kerajaan negeri. Ianya juga adalah untuk semua warga hutan yang selama ini menabur bakti menjaga khazanah negara yang tidak ternilai harganya. Bukan sahaja untuk kita tetapi juga untuk seluruh rakyat Malaysia dan dunia kerana pemeliharaan hutan menjamin kesinambungan ketemadunan manusia.

Kita juga didedahkan dengan formula JPSM yang cukup kemas untuk menguatkan lagi organisasi jabatan serta memantapkan lagi jentera pelaksana. Kita amat berbangga dan kagum dengan penghasilan kertas kerja yang begitu teliti dan menyeluruh. Walau bagaimanapun kita dapati kekuatan dan ketelitian tersebut terlalu menumpukan kepada pengujudan dan pengisian jawatan baru. Kita tidak nafikan kekuatan dan kebenarannya tetapi kita berharap agar sedikit perubahan dapat dibuat agar tidak mengenepikan hak kakitangan sendiri yang sedia ada untuk meningkat termasuklah PHD dan PPHD apatah lagi kita pegawai pelaksana di lapangan.
Tahniah juga kepada peserta dari Negeri Perak yang cukup berani tampil ke hadapan membawa segala permasalahan tanpa rasa takut dan bimbang kerana kita sedar hanya inilah masa dan peluang untuk kita cuba meyakinkan pihak kementerian bahawa kita layak malah sepatutnya telah lama diiktiraf. Tahniah untuk Renjer Hashim, Renjer Mazlan, Renjer Khairulrizal dan saudara Sarijan (wakil PAK Perak).

No comments: